Nuostatai
PATVIRTINTA
VšĮ Šeimos idėjų centras
visuotiname narių/ steigėjų susirinkime,
Protokolo
Nr. VD-56
2021-08-31
ŠVENTOSIOS
UPĖS MOKYKLOS VEIKLOS NUOSTATAI
I.
Bendrosios nuostatos
1.
Šventosios upės
mokyklos (toliau Mokyklos) juridinis atstovas yra viešoji įstaiga Šeimos idėjų
centras, kuris yra pelno nesiekianti nevyriausybinė organizacija teikianti
socialines, švietimo paslaugas, vykdanti kitas įstatuose numatytas veiklas.
2.
Mokykla ugdymą
organizuoja remdamasi šiais Mokyklos veiklos nuostatais.
II.
Mokyklos Vizija, misija, idėja
Vizija
- visuminis ugdymas (-is) dermėje su
gamta ir aplinka, paremtas vaiko ir ugdytojo santykiu ir asmeniniu augimu bei
mokymo pavyzdžiu ir mokymosi visą gyvenimą principais.
Misija
— tėvų
bendruomenės kuriama, nevalstybinė mokykla vykdanti netradiciniais ugdymo
principais pagrįstą formalųjį ir neformalųjį vaikų ugdymą.
Tikslai:
·
atliepti
bendruomenės edukacinių poreikių įvairovę, realiai įgyvendinti netradicinio
ugdymo ieškančių tėvų ir vaikų teisę rinktis savo vertybes, pasaulėžiūrą
atitinkantį ugdymą.
·
prisidėti prie
demokratinių pradų sklaidos Lietuvos švietimo sistemoje įtvirtinimo.
Papildančios/paaiškinančios
idėjos:
Visuminis (holistinis) požiūris į žmogų:
vaikas, žmogus — visybinė
esybė (kūnas, jausmai, protas, dvasia ir „atsineštos“ aplinkybės)
III. BENDROSIOS NUOSTATOS
- Mokiniai, Tėvai,
mokytojai ir kiti Mokyklos darbuotojai yra Mokyklos bendruomenės nariai.
Tėvai dalyvauja sprendžiant Mokyklos valdymo, veiklos organizavimo
klausimus dalyvaudami Mokyklos valdymo bei savivaldos organuose, įvairiose
veiklos grupėse, Mokyklos ir klasių tėvų susirinkimuose.
- Tėvai ir Mokykla
kartu yra atsakingi už sveiką Mokinio vystymąsi ir ugdymąsi. Tėvai ir
Mokykla nuolat bendradarbiauja sprendžiant mokinio ugdymosi klausimus.
- Mokykloje
puoselėjamas sveikas gyvenimo būdas, gamtą ir aplinką tausojanti ir
sauganti kultūra. Mokyklos bendruomenės nariai bei mokyklos
svečiai pamokų ir Mokyklos renginių metu nerūko, nevartoja alkoholio ar
kitų svaiginamųjų medžiagų. Mokiniai mokykloje ir jos teritorijoje
mobiliaisiais telefonais ir kitais elektroniniais bei radijo ryšio
įrenginiais nesinaudoja, Tėvai ir mokyklos darbuotojai naudojasi tik
būtiniausiu atveju.
IV.
Ugdymo organizavimo formos
6.
Kontaktinis mokymasis,
derinamas su mišriu mokymosi būdu.
7.
Pagal aplinkybes
organizuojamas nuotolinis ugdymas: priklausomai nuo vyriausybės rekomendacijų
ir reikalavimų esant karantinui, vaikų ugdymo proceso organizavimo poreikių.
8.
Mokymosi vieta,
mokymo klasė, remiantis visuminiu ugdymo principu gali būti pakeista kita
aplinka, pamokos gali vykti gamtoje, muziejuje, meno studijoje, bibliotekoje,
kitose viešose ar privačiose erdvėse, priklausomai nuo ugdymo proceso,
lanksčiai derinant tėvų, mokytojų, vaikų poreikius ir galimybes.
9.
Tėvų pageidavimu
gali būti organizuojamas ugdymas šeimoje remiantis LR teisės aktais.
10. Didžiausias galimas klasės/grupės dydis 24 vaikai.
11. Susiformavus labai mažai vaikų klasei ar grupei (iki 5
vaikų), vykdomas individualizuotas intuityvusis ugdymas (paaiškinimas: individualus žvilgsnis į vaiką;
nesivadovaujama konkrečia pedagogikos mokykla; asmenybės ugdymas svarbus ne
mažiau, nei akademiniai pasiekimai). Už tokio ugdymo organizavimą ir vykdymą
atsako mokytojas/kuratorius turintis tam reikiamas žinias ir kompetencijas.
V.
Ugdymo principai
12. Ugdymosi planai, veiklos programa sudaromi remiantis
Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtintomis bendrosiomis ugdymo programomis
lanksčiai jas taikant ir individualizuojant, atsižvelgiant į vaikų
specialiuosius ugdymosi poreikius.
13. Sudarant savaitės/mėnesio/metų ugdymosi planą ir veiklos
programą remiamasi vaiko motyvacija (pasirengimu ir pasirinkimu) mokytis vieno
ar kito dalyko.
14. Racionalus vaiko mokymosi energijos panaudojimas
(atsižvelgimas į vaiko pasirengimą mokytis): motyvuotas žmogus, vaikas to
paties gali išmokti per žymiai trumpesnį laiką (pvz. kalbos mokymasis per pusę
metų vietoje 5 metų).
15. Tuo tikslu prieš pradedant mokytis akademinių dalykų
dirbama su vaikų motyvacija (noru ir suvokimu, kam to reikia vaikui
dabartiniame ar vėlesniame jo gyvenimo etape), kartu su vaikais sukuriama
motyvacija padėsianti siekti užsibrėžtų tikslų.
16. Ryšys tarp besimokančio ir mokančio. Jis turi būti
paremtas draugiškumu, pagarba, nuoširdumu, sąžiningumu, suvokiant, kad tuo būdu
mokančiojo perduodamos žinios besimokančiajam įsisavinamos žymiai greičiau,
geriau, didesne apimtimi.
17. Dėmesys vaiko savijautai, būsenai, nusiteikimui
mokytis. Efektyvus mokymasis įmanomas tuomet, kai besimokančiojo širdis ir
protas neužblokuoti baimių, nerimo, įtampų ar fizinių nesklandumų.
18. Klasėje tarp mokytojo ir mokinių kuriami
bendruomeniški santykiai.
19. Ugdymo procese orientavimasis ne tik į akademinių
žinių įgijimą, bet ir į noro mokytis bendrąja prasme puoselėjimą, smalsumą,
norą pažinti, įsigilinti.
20. Orientavimasis į optimalų, leidžiantį įsigilinti
mokymosi tempą, vienu metu mokantis vieno, dviejų vienas kitą papildančių,
derančių dalykų. Suderinus su pedagogu, ugdymas gali
būti organizuojamas „panirimo“ principu (paaiškinimas: mokykloje
pagrindinių dalykų mokomasi kasdien 2–4 savaičių periodais, kuomet vienu metu
intensyviai mokomasi vieno ar dviejų tarpusavyje derančių, vienas kitą
papildančių dalykų, tada daroma pertrauka, o vėliau susigulėjusios žinios
atnaujinamos ir papildomos naujame cikle. Toks būdas padeda mokiniui geriau
sutelkti dėmesį į dėstomąjį dalyką, nuosekliau į jį gilintis. Periodais gali
būti mokomasi gimtosios kalbos ir matematikos, geometrijos, geografijos,
istorijos, visuomenės mokslų, biologijos, fizikos, chemijos, meno. Per metus
vieno dalyko mokomasi kelis ciklus)
21. Užsienio kalbų, menų mokymasis organizuojamas
priklausomai nuo mokinių motyvacijos (pasirengimo ir pasirinkimo) tą daryti,
gali būti integruojamas į kitus dalykus.
22. Akademinių žinių įgijimo stebėjimas ir vertinimas
atliekami orientuojantis į bendrąsias ugdymo programas. Tam naudojami šie metodai: konferencijos, individualūs
trišaliai/ dvišaliai pokalbiai, portfolio (aplankai su renkama medžiaga), testai,
ideografinis vertinimas (kuomet vaikais lyginamas su savimi, bet ne su kitais,
koks jis buvo tam tikrame etape ir koks jis toliau).
VI.
Pedagogai
23. Pedagogai dirba lanksčiai ir kūrybiškai taikydami
bendrųjų ugdymo programų nuostatus ir reikalavimus, vadovėliai ir pratybos gali
būti naudojami kaip pagalbinė bet ne pagrindinė medžiaga mokytojui pasirenkant
mokymo metodus, formas, sudarant ugdymo planą, programas, rengiant mokomąją
medžiagą. Vadovėliai ir pratybų sąsiuviniai gali būti naudojami tėvų
pageidavimu papildomam vaikų ugdymui namuose.
24. Su vaikais dirba skirtingi mokytojai mokantys akademinių
dalykų bei ugdantys bendrąsias kompetencijas (išmokimas mokytis, asmeninės,
socialinės, kultūrinės ir kt. kompetencijos).
25. Į ugdymosi procesą gali būti įtraukiami įvairių sričių
specialistai, amatininkai, menų, sporto, mokslo atstovai, tėvai, kiti bendruomenės
nariai norintys dalintis su vaikais savo žiniomis ir patirtimi.
26. Pagal poreikį ugdymosi proceso metu pagalbą mokiniams
mokytojams, tėvams teikia kiti specialistai (psichologai, socialiniai
pedagogai, specialieji pedagogai, logopedai ir kt.).
27. Su vaikais dirba kuratorius, stebintis ugdymo procesą,
organizuojantis jį, dirbantis komandoje su kitais mokytojais.
28. Prieš pradėdamas mokyti akademinių dalykų mokytojas/kuratorius
pasirūpina 4 (ketvirtame) skyriuje išvardintų principų įgyvendinimu ir skiria jiems
tiek laiko, kiek reikia.
29. Mokymo procese mokytojai taiko refleksiją ir
įsivertinimą.
30. Vyksta reguliarūs ugdymo proceso, pasiekimų aptarimai
ir įsivertinimai.
31. Mokytojai kelia savo kompetencijas, gilina žinias
nuolat mokydamiesi, mokykla tam sudaro reikiamas sąlygas, pagal galimybes kompensuoja
išlaidas.
VII.
Priėmimas
- Į mokyklos pradinę klasę priimami
6-12 m. vaikai.
- Su vaiko tėvais/globėjais
aptariamos mokymosi sąlygos, tėvai supažindinami su ugdymo programos ir
ugdymo proceso ypatumais, paramos Mokyklai sąlygomis, Mokyklos taisyklėmis
ir kitomis Mokyklos tvarkomis, pasirašoma mokymosi sutartis.
VIII.
Mokyklos veiklos finansavimas
34. Mokyklos juridinis atstovas yra pelno nesiekianti
nevyriausybinė organizacija.
35. Teikiant formalaus vaikų ugdymo paslaugas nevykdoma
ūkinė komercinė veikla.
36. Mokyklos veikla finansuojama iš valstybės biudžeto,
vadovaujantis Mokymo lėšų apskaičiavimo, paskirstymo ir panaudojimo tvarkos
aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. liepos 11 d.
nutarimu Nr. 679 „Dėl Mokymo lėšų apskaičiavimo, paskirstymo ir panaudojimo
tvarkos aprašo patvirtinimo“, rėmėjų ir kitomis lėšomis.
IX.
Mokyklos bendruomenė
37. Mokykla remiasi stipria mokytojų, vaikų, tėvų
bendruomene.
38. Mokykloje veikia tėvų - mokytojų kolegija, vyksta
reguliarūs susitikimai, aptariami su mokyklos veikla susiję klausimai, bendru
sutarimu priimami sprendimai.
39. Mokykloje teikiamos konsultacijos tėvams.
40. Mokykloje kuriami ir nuolat palaikomi bendruomeniški
santykiai tarp mokytojų, tėvų ir vaikų, tuo tikslu organizuojami susitikimai,
susirinkimai, kiti formalūs ir neformalūs mokyklos bendruomenei skirti
renginiai.
X.
Teisinė forma, valdymas
41. Mokyklos juridinis atstovas yra VšĮ Šeimos idėjų
centras.
42. Mokyklai vadovauja ir sprendimus priima Mokyklos
koordinavimo grupė - Tėvų ir mokytojų kolegija.
43. Mokykla turi administratorių, renkamą Tėvų ir mokytojų
kolegijoje.